Kurs pilota samolotu pasażerskiego

Komercyjna licencja pilota samolotu pasażerskiego nie bez powodu była jedną z najtrudniejszych do zdobycia. Piloci byli bowiem odpowiedzialni nie tylko za maszynę którą obsługiwali, ale również za pasażerów na pokładzie. Wymagania do otrzymania takowej licencji były więc bardzo wysokie, aczkolwiek chętnych nigdy nie brakowało, gdyż możliwość pilotowania wielkiego samolotu pasażerskiego było marzeniem każdego entuzjasty awiacji.

Licencje komercyjnych pilotów samolotów pasażerskich

kurs na pilota samolotu - cena szkoleniaZdobycie komercyjnej licencji wymagało również odbycia stosownej ilości godzin lotu, dlatego też wszyscy potencjalni kursanci byli już dość doświadczonymi pilotami, zazwyczaj latającymi na maszynach jednosilnikowych o małej wadze. Komercyjna licencja była również droższa niż standardowy kurs na pilota samolotu – cena szkolenia obejmowała bowiem nie tylko szkolenie teoretyczne oraz praktyczne zajęcia, ale również przeszkolenie typologiczne na konkretny model samolotu dalekozasięgowego, całkowicie nieobecne w programach kursów podstawowych. Piloci komercyjni byli bowiem przygotowywani do obsługi jednego modelu z serii, a otrzymanie pozwolenia na sterowanie innym rodzajem samolotu wymagało przejścia przeszkolenia, często trwającego do trzech miesięcy, łącznie z zajęciami praktycznymi. Programy zaawansowanych kursów na licencje komercyjne były podobne pod względem złożoności do podstawowych wariantów, choć obejmowały znacznie odmienne i bardziej złożone zagadnienia. Przede wszystkim, przygotowywały pilotów do odbywania tras dalekodystansowych, mogących trwać wiele godzin, oraz przebiegać przez wiele stref kontrolnych państw mających odmienne zasady ruchu powietrznego. Piloci zapoznawani byli również z zaawansowanymi metodami nawigacji z użyciem przyrządów elektronicznych nieobecnych w małych maszynach rekreacyjnych.

Sesje treningowe w symulatorach lotów przeprowadzane były na takich kursach znacznie częściej niż w trakcie szkoleń podstawowych, i mogły być zarówno lekcjami ręcznego sterowania maszyną latającą jak i bardzo dokładnym odwzorowaniem odbywania lotu komercyjnego dalekiego zasięgu. W przypadku szkoleń komercyjnych, egzamin końcowy był bardzo często faktycznym lotem pasażerskim pod nadzorem aktywnych pilotów linii lotniczych, posiadających uprawnienia instruktora powietrznego.